بررسی دیدگاه های کارشناس رسمی دادگستری امور اداری و استخدامی در مورد از کار افتادگی بازنشستگی و بیمه کارکنان

همواره یکی از مهم‌ترین معضلات برای کارکنان دولتی و غیردولتی مسائل پیرامون از کار افتادگی، بازنشستگی و بیمه است. این که در چه صورتی می‌توان از حقوق کار افتادگی و بازنشستگی استفاده کرد و چه کسانی شامل این حقوق می شوند و مباحث بیمه ای بعد از آن و یا حتی حین کار برای کارمندان شکل می‌گیرد از دغدغه‌های مهم کارمندان به شمار می‌رود. کارشناس رسمی دادگستری امور اداری و استخدامی به بررسی شرایط و حقوق از کار افتادگی شرایط بازنشستگی و بیمه کارمندان خواهد پرداخت.
 بسیاری از کارمندان و کارگران در حین کار یا در طول دوران کار دچار مسائل و حوادثی می‌شوند که ممکن است ادامه کار را برای آنان سخت و ناممکن کند. در خصوص از کار افتادگی و حوادث ناشی از کار در یادداشت دیگری مباحث مختلفی را طرح کرده ایم و مثالهای زیادی نیز در خصوص پیدایش اختلافات آورده‌ایم. در صورتی که از کار افتادگی ناشی از کار شناخته شود حقوق متفاوت و احتمالا بیشتری برای کارگران و کارکنان مشمول حادثه در نظر گرفته می‌شود معمولاً از کار افتادگی در سه سطح تعیین می‌شود. با توجه به میزان آسیبی که افراد دیده‌اند از کارافتادگی جزئی، جدی و از کار افتادگی کلی برای حادثه دیده در نظر گرفته خواهد شد.
 بنا به میزان حادثه و نوع از کار افتادگی حقوق و مزایایی توسط بیمه یا صاحب کار برای افراد آسیب دیده لحاظ می‌شود. برای مثال در صورتی که از کار افتادگی با نقص عضو همراه بوده باشد و امکان ادامه کار نیز فراهم نباشد علاوه بر دریافت خسارت و دیه، مستمری و حقوق از کار افتادگی نیز شامل حال افراد خواهد شد.
 از نظر کارشناس دادگستری امور اداری و استخدامی عمده اختلافاتی که در مورد از کارافتادگی پیش می‌آید پیرامون زمان وقوع حادثه، دلیل حادثه، بیمه کارمند، میزان و نوع از کارافتادگی و امکان و عدم امکان ادامه کار است. بنابراین اختلاف در هر یک از این موارد اعتراض حادثه دیده و یا صاحب کار را به همراه دارد.
 بازنشستگی کارکنان هم به مانند از کار افتادگی ساز و کار پیچیده‌ای دارد. چند معیار معمولا برای بازنشستگی در نظر گرفته می‌شود. مهم‌ترین معیار داشتن سی سال خدمت با احتساب بیمه است. در صورتی که فردی به این میزان خدمت کرده باشد و سن او با بیش از ۵۰ سال باشد می‌تواند برای بازنشستگی اقدام کند. در صورت تایید دستگاه اداری کارمندان می‌توانند با ارائه مدرک تحصیلی و درخواست تمدید، مدت اشتغال خود را پنج سال بیشتر کنند.
 در مواردی نیز سن و سال معیار بازنشستگی به حساب می‌آید. به موجب قوانین مدیریت خدمات کشوری و سازمان اداری و استخدامی در صورتی که افراد ۷۰ سال سن داشته باشند بدون توجه به سابقه امکان بازنشست شدن برای آنها فراهم است. معمولا در این موارد برای زنان پنج سال کمتر هم مورد پذیرش خواهد بود.
اما آنچه در اینجا اهمیت دارد حقوق و مزایای بازنشستگی، محاسبه میزان حقوق، محاسبه کسورات و سنوات است. شیوه محاسبه حقوق بازنشستگی تابعی از سنوات خدمت قابل قبول و میزان حقوق و مزایای دوران خدمت است.
کسور بازنشستگی در واقع مبلغی است که از طرف کارمند و کارفرما جهت تامین امور در دوران بازنشستگی در طول خدمت واریز می‌شود. مباحث پیرامون کسور بازنشستگی اعم از محاسبه بدهی کسور، شیوه پرداخت کسور، کسور در مشاغل مختلف، میزان کسور و انتقال و استرداد کسورات بسیار پیچیده و تخصصی هستند و از طرفی محاسبه آن‌ها الزامی است بنابراین در یادداست‌های دیگری به تفصیل هر یک از این موارد را بررسی خواهیم نمود اما با توجه به پیچیدگی محاسبه این امور می‌توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.
 عمده اختلافات و مشکلات این حوزه به بیمه کارکنان برمی‌گردد. مشکلات بیمه ای در همه حوزه ها اعم از خبرنگاران، کارگران و حتی مشاغل کوچک نیز وجود دارد. بیمه کارکنان اجباری است و۳۰ درصد از حقوق کارکنان را شامل می‌شود.
 اختلافی که در خصوص عدم پرداخت بیمه و انتقال بیمه پیش می‌آید در حوزه صلاحیت کارشناس رسمی امور اداری و استخدامی است. مهم‌ترین مسائل بیمه ای که در صلاحیت کارشناس مذکور است مرتبط با امور انتقال بیمه است. بسیاری از افراد به دلیل تغییر شغل، تغییر محل کار، تعلیق، بازنشسته شدن و موارد اینچنینی اقدام به انتقال بیمه می‌کنند بررسی هزینه انتقال بیمه و شرایط انتقال بسیار اهمیت دارد و اینکه چه کسانی در دایره شمول این موضوع قرار می‌گیرند.
اما مشکل مهم دیگر برای کارمندان سهم اضافه کار کارمندان و پاداش بازنشستگی است. معمولا محاسبه میزان پاداش و سهم اضافه کار مهم‌ترین دلیل برای دیر پرداختن مزایای کارکنان اعلام می‌شود. کارشناس امور اداری و استخدامی می‌تواند در موضوعات مختلف این حوزه و افراد مشاوره دهد.